Skip to main content

De Bokkenrijders

  • Afbeeldingen | Bron ©: wikimedia, Historiehuis van de Maasvallei

+ 1. Maak hier  uw keuze in welke andere taal u onderstaande tekst wilt lezen of beluisteren. Nederlands is de standaardtaal; die hoeft u niet te kiezen.

+ 2. Klik hieronder op de play-button om de gehele tekst in uw gekozen taal te laten voorlezen. Dezelfde knop kan ook gebruikt worden om het voorlezen te stoppen:
{Play}

Samenvatting over De Bokkenrijders

De zwarte jaren van Limburg tussen 1740 en 1798 werden gekenmerkt door uitbuiting, onrecht, plunderingen en oorlogen, wat grote delen van de bevolking in armoede stortte. Dit leidde tot enorme spanningen: enerzijds de wens om de rijken alles af te nemen, anderzijds de angst van de elite voor een brede opstand die hun kop kon kosten. Berichten over berovingen op diverse, ver van elkaar gelegen grote hoeves, kerken en rijke huizen joegen de elite angst aan. Men zag hierin het werk van een grote georganiseerde bende, die koste wat kost opgespoord en uitgeroeid moest worden. Het verhaal dat de bendeleden op bokken van plaats naar plaats konden vliegen om hun misdaden te plegen, gaf hen later de naam 'Bokkenrijders'. In hun tijd werden ze gauwdieven en huisbrekers genoemd.

Wanneer een verdachte was gevonden, volgde foltering, waarbij namen van anderen en bekentenissen werden afgedwongen. Vaak werden deze personen, terecht of onterecht, eveneens opgepakt. De gevangenen uit Elsloo werden naar het Dinghuis in Maastricht gebracht, waar ze werden ondervraagd, gefolterd en veroordeeld. Daarna werden ze naar Elsloo gebracht, waar ze gehangen werden nadat hun vonnis aan de kaak werd afgeroepen. De galg stond niet op de gebruikelijke plaats aan het Hoge Bos, maar per gelegenheid in de beemden, dichtbij het huidige kasteel daar waar nu het Julianakanaal loopt.

Op deze manier zijn 21 Bokkenrijders uit de heerlijkheid Elsloo ter dood gebracht. Catsop kende bijna geen gezinshoofden meer. De gerechtskosten moesten worden gedekt door de verkoop van de goederen van de veroordeelden, wat de rechters een goede reden gaf om iemand te veroordelen. Vele families, ongeveer 25% van de bevolking, raakten aan de bedelstaf en werden gestigmatiseerd. Nog geen 30 jaar geleden schaamden oude inwoners zich ervoor te vertellen dat hun voorvader een Bokkerijder was.

De kaart van Elsloo stamt uit 1820, maar het dorp zag er in de tijd van de Bokkenrijders vrijwel hetzelfde uit. Staatkundig was het huidige Zuid-Limburg een lappendeken. De gebieden rond de stad waren zowel voor de Staten van Holland als voor Spanje belangrijk als vesting, en daarom wilden beide partijen deze niet opgeven. Na jaren van onderhandelingen werd een overeenkomst bereikt en werd een verdeling gemaakt tussen de Spanjaarden en de Hollanders. Vandaar dat men sprak van Hollands Neerbeek en Spaans Neerbeek. Op de Bies in Schimmert was Spaans, terwijl Schimmert zelf Staats gebied was, enzovoort. Daartussen lagen nog gebieden die keizerlijk waren (zoals de Vrije Rijksheerlijkheden, waaronder Rekem, Stein en Elsloo). Overal liepen grenzen en golden andere wetten en bepalingen. Dit is weergegeven onderaan de plattegrond. Op de kaart van Nederland zie je de 'Hollandse eilandjes', de Staatse gebieden.


 

Kaart uit 1817, klik voor vergroting


De Bokkenrijders

De Bokkenrijders was een beruchte bende die in de 18e eeuw Zuid-Limburg, delen van België en het Duitse Rijnland terroriseerde. De naam alleen al roept mysterieuze beelden op van duistere figuren die op bokken door de nacht zouden rijden, maar achter deze legende schuilt een complex verhaal van criminaliteit, bijgeloof en brute onderdrukking.

De oorsprong van de legende
De Bokkenrijders maakten deel uit van georganiseerde bendes die tussen 1730 en 1780 actief waren. Hun activiteiten varieerden van diefstal en roofovervallen tot afpersing. Wat hen echter onderscheidde van andere criminelen uit die tijd, was de mythe die hen omgaf. Er werd gezegd dat de Bokkenrijders een pact met de duivel hadden gesloten en 's nachts op vliegende bokken door de lucht zweefden. Deze duivelse associaties gaven hun een bijna bovenmenselijke status, wat de angst onder de lokale bevolking alleen maar vergrootte.

De sociale context
De 18e eeuw was een periode van grote economische en sociale onrust. De bevolking in Zuid-Limburg was arm en veel boeren hadden moeite om te overleven. De Bokkenrijders maakten vaak gebruik van deze wijdverbreide armoede door arme zielen aan te trekken in ruil voor een deel van de buit. Voor sommigen was aansluiten bij een bende de enige manier om te overleven in een tijd waarin de kloof tussen rijk en arm enorm was.

De vervolging
De bendeactiviteiten bleven niet onopgemerkt. Lokale overheden, vaak gedreven door de kerk, gingen de Bokkenrijders hardhandig te lijf. Tussen 1743 en 1794 werden er honderden verdachten gearresteerd, gemarteld en berecht in wat nu als een van de meest meedogenloze heksenjachten van de regio wordt gezien. Tijdens de martelingen werden vaak bekentenissen afgedwongen, waarbij de beschuldigden zichzelf en anderen als Bokkenrijders aanwezen. Deze processen waren meestal oneerlijk, en de beschuldigingen waren vaak gebaseerd op weinig tot geen bewijs.

Veel van de verdachten eindigden op de brandstapel of werden opgehangen. Sommigen van hen waren waarschijnlijk onschuldig, maar het idee dat ze in verband werden gebracht met duivelse activiteiten, zorgde ervoor dat de publieke opinie tegen hen gekeerd was. De kerk speelde hierin een grote rol door de mythe van de Bokkenrijders te voeden, wat leidde tot een heuse heksenjacht.

Krant uit 1773

In het online archief van de Koninklijke Bibliotheek hebben we waarschijnlijk het oudst bekende landelijke krantenbericht over Elsloo gevonden! Het brengt verslag uit over de arrestatie en ophanging begin december 1773 van "gauwdieven" tegenwoordig bekend onder de naam Bokkenrijders.

Bokkerijders 1773 Elsloo

Mythe versus werkelijkheid
Wat opvalt, is dat er door de eeuwen heen een mystieke laag aan de Bokkenrijders werd toegevoegd, waardoor het soms lastig is feit van fictie te onderscheiden. De verhalen over hun banden met de duivel en het bovennatuurlijke worden nu gezien als overdrijvingen, mogelijk bedoeld om de angst en het respect voor de autoriteiten te vergroten. Historici vermoeden dat de Bokkenrijders in werkelijkheid eerder een verzameling van gewelddadige boeren en criminelen waren die probeerden te profiteren van een tijd van politieke en economische chaos.

De nalatenschap van de Bokkenrijders
Vandaag de dag leven de Bokkenrijders voort in de folklore van Limburg en omliggende gebieden. Wat begon als een verhaal van bendevorming is uitgegroeid tot een mythisch fenomeen dat tot de verbeelding blijft spreken. In verschillende dorpen en steden worden nog steeds monumenten en verhalen bewaard die herinneren aan deze duistere periode.

De geschiedenis van de Bokkenrijders is een voorbeeld van hoe criminaliteit, bijgeloof en onderdrukking in elkaar kunnen overlopen. Het is een verhaal dat blijft intrigeren vanwege de mix van feit en fictie, en het werpt licht op een tijd waarin het leven voor velen zo hard was dat het soms leek alsof duivelse krachten echt aan het werk waren.

Conclusie
De Bokkenrijders zijn een symbool geworden voor de angst en chaos van de 18e eeuw in de Zuid-Limburgse regio. Hoewel de werkelijkheid vaak werd overdreven en vervormd door bijgeloof, blijven hun verhalen deel uitmaken van de rijke geschiedenis van de streek. Wat overblijft, is een fascinerend en grimmig hoofdstuk dat laat zien hoe dun de scheidslijn tussen legende en werkelijkheid soms kan zijn.

+ Lees boek "Ze hingen in drie reysen" van Mart Pfeifer en Eddy Erkens ⇢

+ Naar website Bokkenrijders Genootschap ⇢

+ Rijckheyt, centrum voor regionale geschiedenis, lees "Historische achtergrond Bokkenrijders" ⇢

+ Rijckheyt, lees "Bokkenrijders, legende of leugen?"⇢

+ Rijckheyt, lees "Vervolgingsbeleid en procesvoering tegen de Bokkenrijders" ⇢

wikimedia bokkenrijders Schaesbergbeeld Valkenburg plaquette

Afbeelding linksboven: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Schaesbergbeeld.jpg
Afbeelding rechtsboven: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Valkenburg.jpg by Crossroads